Phishing er en alminelig form for online identitetstyveri og det sker, når en kriminel stjæler din e-mailadgangskode og derved få adgang til dine e-mails. Udtrykket er en variant af ordet ”fishing” og hentyder til lokkemad, der anvendes i håb om, at det potentielle offer vil bide på ved at klikke på et link eller åbne en vedhæftet fil, der giver ”phisheren” mulighed for at stjæle passwords og bankoplysninger.  Når din e-mailkonto er blevet kompromitteret, er den kriminelle i stand til at opsnappe henvendelser fra feriegæster og bede om lejebetalinger uden at du opdager det. Dine gæster kan miste penge og du kan mister bookinger.

Undgå phishing
  • Hvis en udlejer eller et agentur accepterer betaling via PayPal, skal du sørge for at forbinde din PayPal-konto med et kreditkort, så din betaling er beskyttet.
  • Som udlejer eller agentur skal du oplyse dit telefonnummer i din annonce. Så kan feriegæster ringe til dig for at bekræfte deres reservation og betalingsoplysninger før de sender pengene, især når du beder om at blive betalt med check eller v bankoverførsel.
  • Hvis du er feriegæst, ring altid til telefonnummeret i annoncen inden du sender betaling.
  • Hvis du modtager en e-mail, som du mener kan være fra HomeAway, men ser som mistænkelig ud og hævder at være fra et af brands, bedes du ringe til os på 0045 889882613.
Beskyttelse af dine onlinekonti mod identitetstyveri
  • Oplys aldrig personlige oplysninger (f.eks., adgangskoder, sikkerhedsspørgsmål osv.) til nogen via e-mail kommunikation. Det mest sikre er at gå til din mailtjenesteudbyders hjemmeside (f.eks. mail.google.com), når du vil hente dine mails.
  • Hvis du modtager en mistænkelig e-mail, skal du ikke klikke på nogen links eller svare. En mistænkelig e-mail er normalt en, der ikke omfatter en normal brandoverskrift, har stavefejl og andre fejl, eller beder om personlige oplysninger via e-mail.
Du kan læse mere om sikker leje og phishing forebyggelse på vores Sikkerhedscenter.